חפש

מגמת ההלחנה, העיבוד והניצוח

megamot-nitzuah

בית ספר רימון מציע מסלול ייחודי להלחנה עיבוד וניצוח. המסלול משלב בין העולם הקלאסי לג’אז, בין כתיבה עכשווית וכתיבת עיבודים בסגנונות שונים, תזמור ברמה גבוהה לתזמורות, להרכבים ולקול, הלחנה לקולנוע וניצוח ברמה גבוהה.
במסגרת המסלול יתקיימו:
סדנא למוסיקה בת זמננו עם הרכב, יצירות תלמידים ויצירות בנות זמננו, סדרת קונצרטים חדשה -“הזרם השלישי” המציגה מוסיקה עכשווית ויצירות בין הקלאסי לג’אז שתיערך באולם החדש ברימון.
פורום מלחינים– במסגרת המסלול יתארחו מלחינים מובילים ישראליים ובינלאומיים בתחום המוסיקה העכשווית והקולנוע. את המסלול ילוו תזמורות וגופי ביצוע מהמובילים בארץ כחלק מהתהליך הלימודי. דגש מיוחד יינתן לשילובים בין סגנונות לצד ידע מעשי רב גם בתחום העבודה באולפן וגם בעבודה עם התוכנות השונות.
ראש המסלול- ירון גוטפריד: 

ירון גוטפריד – מנצח מלחין ופסנתרן , מוסיקאי רב תחומי המגשר בין מוסיקה קלאסית למוסיקה בת זמננו, תחת ניהולו המוסיקלי הפכה תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית לתזמורת המובילה קו אומנותי ייחודי וחדשני, המשלב סגנונות מוסיקליים מגוונים ואמנויות שונות הזוכה להצלחה בקרב הקהל והמבקרים. גוטפריד מנצח קבוע על כל התזמורות המובילות בארץ ובתזמורות רבות ברחבי העולם בסיורי קונצרטים. יצירותיו משלבות בין סגנונות ומדיומים שונים, זוכות להצלחה באולמות הקונצרטים, בין היתר בוצעו בתזמורות ופסטיבלים בגרמניה, אטליה, דנמרק, אסטוניה, ארגנטינה, סין, פיליפינים, ארה”ב ועוד. חברת הוצאת התווים המפורסמת ״סיקורסקי״ בחרה להוציא לאור השנה את כל מאגר יצירותיו  לצד מלחינים כמו גוביידולינה, ארוו פארט, שוסטקוביץ ואחרים. השנה גם יצא לאור דיסק חדש “תמונות בתערוכה REMAKE” על פי מוסורסגקי לטריו ג’אז ותזמורת, שיצא בחברת NAXOS.

יוני פרחי – חבר הסגל האקדמי ברימון,  מרצה במגמת הלחנה עיבוד וניצוח, נבחר לאחד מהמרצים האהובים בישראל בסקר של התאחדות הסטודנטים:

%d7%99%d7%95%d7%a0%d7%99-%d7%a4%d7%a8%d7%97%d7%99





רוצים מידע נוסף על הלימודים ברימון?

צפו בתלמידת המגמה, אנה גזית, מנצחת על תזמורת ״סימפונט רעננה״ במסגרת בחינת סוף סמסטר א’ בניצוח. (הסימפוניה הבלתי גמורה של שוברט) :

תאור הקורסים ופעילויות המגמה:

תנאי הקבלה:
בחינה וראיון אישי עם ראש המגמה.

דרישות הסיום:
פטור מקורס תורת הצליל
עמידה במבחן האזנה בתחום הקלאסי
הגשת פורטפוליו (תיק עבודות)
העלאת מופע סיום*נוכחות חובה בפורום מלחינים בכל אחת משנות הלימוד.
*נוכחות חובה בסדנאות לקידום קריירה אמנותית


הקורסים המפורטים הם ברמה גבוהה וייעודיים לתלמידי המגמה להלחנה, עיבוד וניצוח.
תלמידי רימון המעוניינים להירשם לקורסים אלה יוכלו לעשות כן, בכפוף לראיון אישי עם ראש המגמה או באישורו.

פורום מלחינים – סדרת מפגשים קבועים עם מלחינים מובילים אורחים מהארץ ומחו”ל
מטרת הפורום היא לחשוף בפני הסטודנטים את מיטב המלחינים בעלי קריירות מצליחות למפגשים בהם תתאפשר הצצה לעולמם האמנותי, עבודותיהם, שיטות ההלחנה ומקורות ההשראה שמובילה כל אחד מהם, וזאת באמצעות שיחה, הדגמות והכוונה. חלק מהמלחינים ישתתפו גם בפעילויות הנוספות שבמגמה – סדרת הקונצרטים וסדנת ביצוע היצירות.  הפורום כולל ארבעה מפגשים בשנה בני 5-6 שעות כ”א. תאריכי המפגשים יפורסמו מראש. כל תלמידי המגמה חייבים להיות נוכחים בפורום בכל אחת משלוש שנות הלימוד.

“הזרם השלישי” – סדרת קונצרטים ברימון בניהולו האמנותי של ירון גוטפריד, ראש מגמת ההלחנה, העיבוד, והניצוח
 סדרת קונצרטים מקורית וחדשה המופקת לראשונה בבית ספר רימון.  הסדרה כוללת 4-6 קונצרטים בשנה הנותנים במה למוסיקה קלאסית לצד יצירות עכשוויות במגוון סגנונות עם דגש על החיבור בין הקלאסי לג’אז,למוסיקה אלקטרונית ולמחול. בקונצרטים ישתתפו הרכבים ואנסמבלים שונים של נגנים מובילים מהארץ לצד סולנים, הרכבי ג’אז וזמרים. הרפרטואר יורכב מיצירות נבחרות של מלחינים מהארץ ומהעולם ובהם מורי רימון וכן מעבודות של תלמידים מצטיינים.
הקונצרטים יתקיימו באולם המופעים בבנין החדש של רימון ויפורסמו לקהל הרחב כסדרת קונצרטים מקורית של רימון. תכנית הקונצרטים המלאה תתפרסם בקרוב.
הרמוניה מסורתית א’ למלחינים
(שנה א’)
מורה: ג’ון בוסטוק
תחום: הרמוניה
משך הקורס: שנתי
שעות שבועיות: 2
נקודות אקדמיות: 4
תנאי קדם: קבלה למגמת ההלחנה, העיבוד והניצוח
קורס הרמוניה החוקר את המהלכים ההרמוניים הדיאטוניים, ולאחר מכן הכרומטיים, כפי שהתפתחו במוסיקה האירופאית במהלך מאות שנים, וזאת החל מדרגות דיאטוניות וכלה במודולציות כרומטיות מורכבות ואפשרות לתכנון מבנים הרמוניים ארוכי טווח.
העבודה בקורס תישען על מספר אמצעי תירגול ועיון: ניתוח ותמצית הרמונית של יצירות ו/או חלקי יצירות מן הרפרטואר המוכר, הירמון בסים וסופרנים נתונים על פי הסגנונות והמודלים הנלמדים, חיבור קטעים קצרים באופן דומה ותירגול למהלכים הרמוניים לפי מטרות מוגדרות.

הרמוניה מסורתית ב’ למלחינים
(שנה ב’)
מורה: ג’ון בוסטוק
תחום: הרמוניה
שעות שבועיות: 2
נקודות אקדמיות: 4
תנאי קדם: הרמוניה מסורתית א’ למלחינים, קונטרפונקט למלחינים, פיתוח שמיעה ב’ למלחיניםקורס המשך להרמוניה מסורתית א’ למלחינים. העמקת השליטה בשפת ההרמוניה הטונאלית המתקדמת כפי שהתפתחה במהלך התקופה ה”רומנטית” וה”פוסט-רומנטית” והיכרות עם מגוון סגנונות אישיים ולאומיים, פונקציונאליים ו”פוסט-פונקציונאליים” המושתתים על שפה זו.יושם דגש על תופעות הרמוניות מתקדמות כהרמוניות נודדות, צלילים זרים כרומטיים, כרומטיזציה גורפת של הפסוק המוסיקלי, רב-משמעות הרמונית וניאו-מודאליות.ייבחן היחס בין תופעות אלה לבין הצורה המוסיקלית כפי שהתפתחה בתקופה הנדונה (ממיניאטורות ועד פרקים סימפוניים מונומנטאליים).
העבודה בקורס תישען על מספר אמצעי תירגול ועיון: ניתוח ותמצית הרמונית של יצירות ו/או חלקי יצירות מן הרפרטואר המוכר, הירמון בסים וסופרנים נתונים על פי הסגנונות והמודלים הנלמדים, חיבור קטעים קצרים באופן דומה ותירגול מהלכים הרמוניים לפי מטרות מוגדרות.
סגנונות הלחנה במוסיקה של המאה ה-20
(שנה ג’)
מורה: מתוך מורי המגמה
תחום: הרמוניה
משך הקורס: שנתי
שעות שבועיות: 2
נקודות אקדמיות: 4
תנאי קדם :תולדות המוסיקה המערבית וניתוח יצירות ב’, הרמוניה מסורתית ב’ למלחינים, פיתוח שמיעה ג’ למלחינים.
המאה ה-20 התאפיינה בשבירת התפיסה ההרמונית הפונקציונאלית באמצעות שימוש בהרמוניה מודאלית,בהרמוניות “משוטטות”, בכרומטיקה עשירה, באקורדים כבצבעים, בפוליטונליות (הופעתם של סולמות שונים בקולות שונים), בא-טונליות (מוסיקה ללא מרכז טונאלי כלל, שיטת הלחנה המכונה “מוסיקת שנים עשר הטונים”), בסריאליזם, במוסיקה רפטיטיבית, במינימליזם, בנאו-קלאסיקה, במוסיקה קונקרטית (צלילים מחיי היום-יום ועוד), במוסיקה אלקטרו-אקוסטית, במוסיקה אלקטרונית, בג’אז  בכתיבה מרובה לכלי הקשה ועוד.
לצד החיפושים אחר טונליות חדשה קיימים במאה העשרים חיפושים אחר מבנים(מבנה של “מובייל”, מבנה סימטרי), מצלולים וצורות חדשות או מחודשות,הרכבים חדשים (יצירה ל-13 כלי הקשה, יצירות אלקטרוניות בשילוב הרכבים אקוסטיים) ושימושים בקול האנושי בדרכים חדשות. בכל אלא נעסוק בקורס תוך כדי שמיעת דוגמאות וניתוח של יצירות מפרי עטם של מלחינים נבחרים (שנברג, דביוסי, ראוול, סטרווינסקי, ברטוק, וארז, רייך, בריו, פארט, קורטג ועוד).

קונטרפונקט למלחינים
(שנה א’)
מורה: ד”ר גיא שקולניק
תחום: קונטרפונקט
חובה: מגמת ההלחנה, העיבוד והניצוח
משך הקורס: שנתי
שעות שבועיות: 2
נקודות אקדמיות: 4
תנאי קדם: קבלה למגמת ההלחנה, העיבוד והניצוח
החלק הראשון של הקורס שיילמד בסמסטר א’ יעסוק בלימוד אופי וסוגי תנועות מלודיות על פי שיטת הסוגים של Fux. הקורס כולל מבט מעמיק על סוגי דיסוננסים, מיקומם הריתמי ופתרונם ומניח את היסודות לגישת כתיבה המשמרת מתח לטווחים ארוכים.בהמשך הוא מצביע על אותם עקרונות תנועה במוסיקה של מלחיני המאות ה-18-20, ביניהם באך, מוצרט, בטהובן וברטוק.
החלק השני של הקורס שיילמד בסמסטר ב’ מתמקד בשלד הטונאלי במסגרת כתיבה חיקויית ומתקדם לעבר כתיבת פוגות שלמות. בנוסף יראה הקורס את הקשר והרלוונטיות של החומר במוסיקה עכשווית יותר, בין השאר בקטעים של Lyle Mays
פיתוח שמיעה ב’ למלחינים
(שנה א’)
מורה: מתוך מורי המגמה
תחום: פיתוח שמיעה
חובה: מגמת ההלחנה, העיבוד והניצוח
משך הקורס: שנתי
שעות שבועיות: 3
נקודות אקדמיות: 6
תנאי קדם: קבלה למגמת ההלחנה, העיבוד והניצוח
תירגול סולפז´ ופיתוח שמיעה מלודית והרמונית במוסיקה טונלית, הרמוניה מודאלית.
פיתוח שמיעה ג’ למלחינים
(שנה ב’)
מורה: מתוך מורי המגמה
תחום: פיתוח שמיעה
חובה: מסלול הלחנה עיבוד וניצוח
משך הקורס: שנתי
שעות שבועיות: 2
נקודות אקדמיות: 4
קורס המשך לקורס “פיתוח שמיעה ב’ למלחינים”. רמה ודרגות קושי גבוהות יותר. מוסיקה טונלית
וא-טונלית.
מלחין בעבודה באולפן  א’
(שנה א’)
מורים: שלומי קינן
תחום: קורסים נוספים
חובה: מגמת ההלחנה, העיבוד והניצוח
משך הקורס: שנתי
שעות שבועיות: 2
נקודות אקדמיות: 4
תנאי קדם: קבלה למגמת ההלחנה, העיבוד והניצוח
הקורס יעסוק בהיכרות ובעבודה עם התוכנות המובילות כיום באולפן ההקלטות ובקרב מלחינים ומעבדים. יילמדו יסודות הצליל midi, audio, עבודה עם Protools, Cubaseו-plugins לצד תוכנות כמו  Max המאפשרות יצירת מוסיקה אלקטרונית ומגוון אפשרויות עבודה עם תיכנות ומוסיקה חיה. מנחי הקורס הם שני מורים, טכנאי סאונד וקומפוזיטור, אשר יעבירו מתודות שונות לשימוש בתוכנות ליישום קומפוזיטורי.
מלחין בעבודה באולפן  ב’
(שנה ב’)
מורים: שלומי קינן
תחום: קורסים נוספים
חובה: מגמת ההלחנה, העיבוד והניצוח
משך הקורס: שנתי
שעות שבועיות: 1
נקודות אקדמיות: 2
תנאי קדם: המלחין בעבודה באולפן א’
קורס המשך לקורס המלחין בעבודה באולפן א’
תולדות המוסיקה המערבית וניתוח יצירות א’
(שנה א’)
מורה: רפי קדישזון
תחום: האזנה וניתוח
חובה: מגמת ההלחנה, העיבוד והניצוח
משך הקורס: שנתי
שעות שבועיות: 2
נקודות אקדמיות: 4
תנאי קדם: קבלה למגמת ההלחנה, העיבוד והניצוח
סקירה של תולדות המוסיקה המערבית הקלאסית באופן כרונולוגי מימי הביניים ועד התקופה הקלאסית: המוסיקה העתיקה, תקופת הרנסנס, הבארוק, התקופה הקלאסית ותחילת הרומנטיקה. במהלך הקורס יושם דגש מיוחד על הכרה וניתוח של יצירות מופת מרכזיות של המלחינים החשובים ועל לימוד של המאפיינים (מבנה, הרמוניה, סגנון תקופתי, הרכבי הכלים) והסגנונות השונים תוך הבנת תהליכי ההתפתחות של המוסיקה המערבית.
תולדות המוסיקה המערבית וניתוח יצירות ב’
(שנה ב’)
מורה : רפי קדישזון
תחום : האזנה וניתוח
חובה : מגמת ההלחנה, העיבוד והניצוח
משך הקורס : סמסטריאלי
שעות שבועיות : 2
נקודות אקדמיות : 2
תנאי קדם: תולדות המוסיקה וניתוח יצירות א’, הרמוניה מסורתית א’ למלחינים
סקירה של תולדות המוסיקה המערבית הקלאסית באופן כרונולוגי מהרומנטיקה ועד תחילת המאה העשרים:המוסיקה של התנועה הרומנטית (מנדלסון,שוברט, שומאן, ברהמס, ברליוז, וגנר, ליסט, ורדי), המוסיקה הלאומית באירופה (דבוז’ק, קודאי, סמטנה, סיבליוס, סן סאנס, פורה, אלבניז, דה פאייה),המלחינים מרוסיה (גלינקה, צ’ייקובסקי, מוסורסגקי, רימסקי קורסקוב) ומלחינים שפעלו בתחילת המאה העשרים (מאהלר, ראוול, דביוסי). במהלך הקורס יושם דגש מיוחד על הכרה וניתוח של יצירות מופת מרכזיות של המלחינים החשובים ועל לימוד של המאפיינים (מבנה, הרמוניה, סגנון תקופתי, הרכבי הכלים) והסגנונות השונים תוך הבנת תהליכי ההתפתחות של המוסיקה המערבית.
שעור יחידני בפסנתר
(שנה א’)
מורה: יוני פרחי
תחום: קורסים נוספים
חובה: מגמת ההלחנה, העיבוד והניצוח
משך הקורס: שנתי
שעות שבועיות: 0.5
נקודות אקדמיות: 2
תנאי קדם: קבלה למגמת ההלחנה, העיבוד והניצוח
שעור במיומנות נגינה בפסנתר קלאסי תוך התאמה לרמתו האישית של כל תלמיד. במהלך השנה יתורגלו אטיודים, סולמות ועבודה על נגינת יצירות . בסוף כל סמסטר יתבקשו התלמידים להכין יצירה קלאסית מן הרפרטואר ולבצעה.
הלחנה 
(שנה א’)
מורה : ירון גוטפריד
תחום : הלחנה
חובה : מסלול הלחנה עיבוד וניצוח
משך הקורס : שנתי
שעות שבועיות : 2
נקודות אקדמיות : 4
תנאי קדם: קבלה למגמת ההלחנה, העיבוד והניצוח
התמקדות במרכיבי היסוד של המוסיקה ודרכי ארגונם. עקרונות הקומפוזיציה, גובה, זמן, צורות, בניית מוטיבים ומשפטים מוסיקאליים ופיתוחם . באמצעות ניתוח יצירות נלמד מבנים בסיסים,שינויים באיכויות הצליל על ציר הזמן, תוך עידוד יצירה מקורית וכתיבה מעשית.
הלחנה
(שנה ב’)
מורה: יוסף ברדנשווילי
תחום: הלחנה
חובה: מגמת ההלחנה, העיבוד והניצוח
משך הקורס: שנתי
שעות שבועיות: 2
נקודות אקדמיות: 4
תנאי קדם: מבוא להלחנה, תורת הכלים, הרמוניה מסורתית א’ למלחינים, תולדות המוסיקה המערבית וניתוח יצירות א’
הקורס יתמקד בעבודה מעשית וניתוח, תירגול עידוד היצירתיות, לימוד שיטות מתקדמות וטכניקות של פיתוח מוטיב ובניית מבנים מוסיקאליים, תירגול וניתוח של טכניקות מלודיות והרמוניות, מצלולים ויסודות צורניים ומרקמיים בקומפוזיציה מופשטת, כתיבה לפי צורות קלאסיות, מוסיקה תוכניתית,מוסיקה לתיאטרון ושיטות הלחנה במאה ה-20. הנחיית הקורס תיעשה על ידי שניים או שלושה מורים ברוטציה, במטרה להעשיר ולהרחיב את מקורות המידע וגישות ההלחנה השונות. במהלך הקורס יוטלו מטלות הלחנה מגוונות ותינתן התייחסות אישית לכל מטלת הלחנה. בסיום כל סמסטר יבוצעו עבודות התלמידים על ידי הרכב נגנים מקצועי.הקורס מיועד לקבוצה של 4-5 תלמידים.
שעור יחידני בהלחנה
(שנה ג’)
מורה: מתוך מורי המגמה
תחום: הלחנה
חובה: מגמת ההלחנה, העיבוד והניצוח
משך הקורס: שנתי
שעות שבועיות: 0.5
נקודות אקדמיות: 2
תנאי קדם: הרמוניה מסורתית ב’ למלחינים, פיתוח שמיעה ג’ למלחינים, הלחנה, תיזמור סימפוני, עיבוד אמנותי
שעור אישי תוך התמקדות ביצירתו של התלמיד, מתן תרגילים ומטלות התואמים את רמתו וסגנונו לקראת הגשת הפורטפוליו (תיק עבודות).
תורת הכלים
(שנה א’)
מורה: ירון גוטפריד
תחום: עיבוד ותיזמור
חובה: מגמת ההלחנה, העיבוד והניצוח
משך הקורס: שנתי
שעות שבועיות: 2
נקודות אקדמיות: 4
תנאי קדם: קבלה למגמת ההלחנה, העיבוד והניצוח
היכרות פרטנית עם קבוצות הכלים השונות בתזמורת (מיתרים, נשיפה מעץ, נשיפה ממתכת, כלי הקשה), מאפייניהם, מנעדיהם, והתפתחותם ההיסטורית. כתיבה לכלים בהתאם ליתרונות ולמגבלות המאפיינים אותם.  הקורס ילווה בהדגמות של כל קבוצות הכלים ע”י נגנים מקצועיים וכן בכתיבת תרגילים.כמו כן ילמדו תלמידי הקורס להכיר ולכתוב לחטיבת כלי הקצב המקובלים בסגנון הג’אז והרוק .
תיזמור סימפוני
(שנה ב’)
מורים: ירון גוטפריד
תחום: עיבוד ותיזמור
חובה: מגמת ההלחנה, העיבוד והניצוח
משך הקורס: שנתי
שעות שבועיות: 2
נקודות אקדמיות: 4
קורסי קדם חובה: תורת הכלים, הרמוניה מסורתית א’ למלחינים, קריאת פרטיטורות, פיתוח שמיעה ב’ למלחינים
הכרת סגנונות התיזמור של המאות ה-18 וה-19 והתפתחות התזמורת הסימפונית. תיבחנה יצירות תזמורתיות של מוצארט, מנדלסון, צ’ייקובסקי, רימסקי קורסקוב, מאהלר, דביוסי, ראוול, סטרווינסקי ואחרים. הקורס מתמקד בכתיבה מודרנית לכלי הקשה, התזמורת כליווי לקול, מוסיקה תכניתית, אפקטים תזמוריים וטכניקות נגינה בלתי שגרתיות. יושם דגש על כתיבה יצירתית ברמות גבוהות של הרמוניה ופוליפוניה. עבודות התלמידים תבוצענה ע”י תזמורות מקצועיות.
תיזמור סימפוני מתקדם
(שנה ג’)
מורים: 
תחום: עיבוד ותיזמור
חובה: מגמת ההלחנה, העיבוד והניצוח
משך הקורס: שנתי
שעות שבועיות: 2
נקודות אקדמיות: 4
קורס קדם חובה: תיזמור סימפוני, הרמוניה מסורתית ב’ למלחינים, פיתוח שמיעה ג’ למלחינים
התמקדות בטכניקות תיזמור מתקדמות,בחינת יצירות תזמורתיות של ברטוק, פרוקופייב, סטרווינסקי, שטראוס,בריטן, טקמיצו, ליגטי,ברנשטיין ועוד.תיזמור בסגנונות שונים לצד שילובים ייחודים: תיזמור בשילוב פלייבק קיים, שילוב Rhythm Section עם תזמורת, תיזמור להרכבים לא שגרתיים.יושם דגש על שימוש בהרמוניה ופוליפוניה בכתיבה יצירתית ובעיבוד ברמות גבוהות. עבודות התלמידים תבוצענה ע”י אנסמבלים ותזמורות מקצועיות.

עיבוד אמנותי
(שנה ב’)
מורה: ירון גוטפריד
תחום: עיבוד ותיזמור
חובה: מגמת ההלחנה, העיבוד והניצוח
משך הקורס: שנתי
שעות שבועיות: 2
נקודות אקדמיות: 4
קורס קדם חובה: מבוא להלחנה, תורת הכלים, הרמוניה מסורתית א’ למלחינים
כיצד לגשת לכתיבת עיבוד? מה הן המטרות והאפשרויות העומדות בפני המעבד? מהן ההחלטות שעליו לקבל? כיצד לעבוד עם מוטיב מוסיקלי קיים ולתת לו משמעויות שונות ליצירת יצירה בעלת זהות חדשה? במהלך הקורס נבחן שיטות שונות בעיבוד ודרכים לפיתוח רעיונות (צבעי הרמוניות חלופית, מקצבים חדשים, קונטרפונקט וניגודים, בניית מבנים וצורות מוסיקאליות וכו’) תוך שימת דגש על רעיונות התלמידים ועל חשיבה יצירתית ואישית. ננתח עיבודים נבחרים ויצירות רלוונטיות תוך התייחסות למוסיקה לתיאטרון, לקולנוע, לעיבוד ווקאלי ולשילובים בין סגנונות מנוגדים. כתיבה ועבודה מעשית הם חלק מרכזי בקורס. עבודות התלמידים תבוצענה בכיתה ע”י נגנים והרכבים מקצועיים.
עיבוד בסגנונות
(שנה ג’)
מורה: ירון גוטפריד
תחום: עיבוד ותיזמור
חובה: מגמת ההלחנה,העיבוד והניצוח
משך הקורס: שנתי
שעות שבועיות: 2
נקודות אקדמיות: 4
קורס קדם חובה:עיבוד אמנותי, הלחנה,תיזמור סימפוני,הרמוניה מסורתית ב’ למלחינים
קורס המתמקד בכתיבת עיבודים (תוך דגש על כתיבה סימפונית ) בסגנונות ממחוזות שונים בעולם תוך ניתוח והכרת מאפייניהם העיקריים: המקצבים, ההרמוניות, המצלולים, הכלים האופייניים, השפעות השפה, סגנונות השירה, תתי-הז’אנרים בכל סגנון וכו’. בין הסגנונות שיילמדו בקורס: המוסיקה הברזילאית, הארגנטינאית והטנגו, הקובנית, הספרדית, הצרפתית, האיטלקית, הרוסית, המוסיקה מארצות הבלקן, מארצות סקנדינביה, מוסיקה יהודית ומוסיקה אמריקאית. כמו כן יושם דגש גם על כתיבה מתקדמת ל-Rhythm Section לצד כתיבה תזמורתית וכן כתיבת עיבודים המשלבים בין עבודות מחשב ונגינה חיה. במהלך הקורס יכתבו התלמידים עבודות מעשיות תוך התייחסות להעדפותיהם האישיות.
מוסיקה בקולנוע
(שנה ב’)
מורה: אלי בנאקוט
תחום : קורסים נוספים
חובה: מגמת ההלחנה, העיבוד והניצוח
משך הקורס: שנתי
שעות שבועיות: 2
נקודות אקדמיות: 4
תנאי קדם: קבלה למגמת ההלחנה, העיבוד והניצוח
למוסיקה המלווה את סרט הקולנוע יש חשיבות מכרעת בהעברת המסרים והתחושות לקהל. בקורס נלמד להכיר את עולם המוסיקה הקולנועי והאסתטיקה הקשורה אליו ונבחן כיצד בונים סצנה מוסיקאלית בהלימה למימד הויזואלי, איך עובדים עם מוטיב מוסיקאלי לאורך סרט וכיצד מעצבים פס קול. נערוך גם היכרות עם עולם המושגים הטכני הרלוונטי לקולנוע. במהלך הקורס ננתח דוגמאות מסרטים נבחרים, נתמקד בסצנות נבחרות וננתח את סגנונם של המלחינים החשובים שעיצבו את פני המוסיקה בקולנוע, ביניהם: John William ,Ennio Morricone, Hans Zimmer ,James Newton Howard, Jerry Goldsmith , Danny Elfman ,Henry Mancini ,Lalo Schifrin, Sergie Prokovief, Leonard Bernstein, Nino Rota.
הלחנה למסך ולבמה
(שנה ג’)
מורה: מתוך מורי המגמה
תחום : קורסים נוספים
חובה: מגמת ההלחנה, העיבוד והניצוח
משך הקורס: שנתי
שעות שבועיות: 2
נקודות אקדמיות: 4
תנאי קדם: הרמוניה מסורתית ב’ למלחינים, עיבוד אמנותי, תיזמור סימפוני, מוסיקה בקולנוע, מלחין בעבודה באולפן ב’
לימוד במקביל של הקורסים: תיזמור סימפוני מתקדם, עיבוד בסגנונות, סדנה לביצוע יצירות, שעור יחידני בהלחנה
הקניית כלים לכתיבת מוסיקה המיועדת ללוות יצירה ויזואלית (יצירת מחול, מחזה, סרט, תכנית טלויזיה, מיצב וכיוצ”ב).חלק מהקורס יוקדש גם לעיצוב פס הקול, לימוד ויישום של כתיבה ל”קליק” וכתיבה ל”שעון סטודיו”. התלמידים יתנסו בתרגילי הלחנה לסוגי תמונה וחלל שונים. בסמסטר השני יתמקדו תלמידיה קורס בעבודה על הנושא הקונקרטי שייבחר לעבודת הגמר וזאת בשיתוף פעולה עם יוצר/י היצירה הויזואלית לה נכתבה המוסיקה.התלמידים יתבקשו להלחין מוסיקה מתוזמנת לתמונה להרכב סימפוני (אפשרית גם עבודה משולבת לתזמורת ומחשב). עבודת הגמר תבוצע בקונצרט חי.קריאת פרטיטורות
(שנה א’)
מורה: יוני פרחי
תחום: הלחנה וניצוח
חובה: מגמת ההלחנה, העיבוד והניצוח
משך הקורס: שנתי
שעות שבועיות: 1
נקודות אקדמיות: 2
תנאי קדם: קבלה למגמת ההלחנה, העיבוד והניצוח
הקורס יעסוק במיומנות קריאת הפרטיטורה ונגינתה בפסנתר, הן מן ההיבט המוסיקלי– הבנה “לעומק” של היצירה והן מן ההיבט הטכני-שליטה בקריאת כלי תזמורת המנוגנים בטרנספוזיציה ובמפתחות דו.
הקורס ילווה בדוגמאות של יצירות מופת מהבארוק עד המאה העשריםתוך סקירה של התפתחות הכתיבה התזמורתית.יינתנו מטלות לאורך הקורס ומבחן בסוף השנה.

ניצוח א’
(שנה ב’)

מורה: ירון גוטפריד , יוני פרחי
תחום: ניצוח
חובה: מגמת ההלחנה, העיבוד והניצוח
משך הקורס: שנתי
שעות שבועיות: 2
נקודות אקדמיות: 4
תנאי קדם :קריאת פרטיטורות, שעור יחידני בפסנתר, תולדות המוסיקה המערבית וניתוח יצירות א’, פיתוח שמיעה ב’ למלחינים
קורס מעשי המתמקד באמנות הניצוח ומקנה לתלמידים טכניקת ניצוח בסיסית, שיטות עבודה עם נגנים מקצועיים, מונחים מוסיקאליים וראייה מוסיקאלית רחבה. הלימוד יתבצע בעיקר דרך עבודה על יצירות מופת מהרפרטואר הקלאסי ותחילת הרומנטיקה (מוצארט, בטהובן, מנדלסון). במהלך הקורס יינתן גם רקע היסטורי וסקירה על המנצחים הגדולים וסגנונם. התלמידים יעבדו עם הרכב של שני פסנתרנים ובכל סוף סמסטר ינצחו על הרכב נגנים מקצועי.
ניצוח ב’
(שנה ג’)
מורה: ירון גוטפריד , יוני פרחי
תחום: ניצוח
חובה: מגמת ההלחנה, העיבוד והניצוח
משך הקורס: שנתי
שעות שבועיות: 2
נקודות אקדמיות: 4
תנאי קדם : ניצוח א’, פיתוח שמיעה ג’ למלחינים, תולדות המוסיקה המערבית וניתוח יצירות ב’

העמקה ופיתוח הטכניקות בניצוח ועבודה על שפת הגוף. עבודה אישית (במסגרת קבוצתית) עם כל תלמיד בהתאם ליכולותיו ופיתוח יכולת האינטרפרטציה ויכולת ההבעה מוסיקאלית.הרפרטואר יכלול יצירות מורכבות מהתקופה הרומנטיות ,קונצ’רטו (בטהובן, ברהמס, צ’ייקובסקי) וכן פרטיטורות מורכבות ומגוונות מתחילת המאה ה-20 והלאה (ראוול, קופלנד,ברטוק, עבודה עם ביג בנד, ניצוח מקהלה). התלמידים יעבדו עם הרכב של שני פסנתרנים ובכל סוף סמסטר ינצחו על הרכב נגנים מקצועי.

לטבלאות קורסי החובה התקפות לתלמידים שהחלו לימודיהם בשנהל 2015-16 או לפני


לפגישת ייעוץ חינם