מדריך לתוכנת אבלטון לייב למתחילים

עבור רבים, אבלטון לייב היא שם נרדף להפקה מוזיקלית. תוכנת ה-DAW (Digital Audio Workstation) כוללת בתוכה שורה של כלים ופיצ'רים, שאם רק נעמיק ונצלול אל תוך יכולותיהם של כל אחד ואחד מהם, הרי שנוכל ללוות את כל תהליך ההפקה המוזיקלית החל מן המחשבה המקדימה והיצירה, דרך ההקלטה ועד לעריכה.

לאלו מכם שמעוניינים לא רק להיות הנגנים או הזמרים, אלא גם המפיקים בפועל ואולפן ההקלטות, מדובר בעסקת חבילה מצוינת, שיכולה להעניק לכם את היכולות להגשים חלום של כל מוזיקאי – לעשות בדיוק מה שהוא רוצה, ובדיוק מה שהוא מדמיין ו"מפיק" במחשבותיו.

למה קורס אבלטון לייב?

אם יצא לכם בעבר לשחק עם יישומים חינמיים להקלטות, וודאי שנוכחתם לגלות שלא חסרות תוכנות הקלטה. אז למה אבלטון לייב הצליחה לפרוץ עד כדי כך לתודעה?

הכול מתחיל מסיפור ייסודה של התוכנה שנוצרה בראש ובראשונה כדי לאפשר לאמנים להופיע LIVE תוך שהם משתמשים בה, ובעיקר בכל מה שנוגע לתחום התקליטנות והמוזיקה האלקטרונית.

האהדה הרבה שצברה התוכנה, לצד הנוחיות הגבוהה שלה והיכולות הטובות, הביאו לפיתוחה עם שלל פיצ'רים שאט אט נתנו מענה כולל לכל מה שאולפן הקלטות צריך לכלול, והכל מתוך המחשב.

באופן אירוני, התוכנה שבאה לכפר על חוסר הזמינות של אולפנים יקרים בעבר, הפכה להיות חלק בלתי נפרד מאולפנים רבים בהווה.

אז איך מתחילים?

כמו בכל תוכנה, המסע המרגש שלנו ליצירה מתחיל בפתיחת קובץ חדש (סט), ובו נערוך ונקליט את ההפקה שלנו.

היופי שבתוכנת אבלטון (וככל הנראה מה שרכש את אמונם ואהדתם של מוזיקאים ויוצרים רבים) הוא האינטואיטיביות של התוכנה. בסט החדש שלנו, אנחנו יכולים להוסיף ערוצי מוזיקה שונים באמצעות הקלטות LIVE של כלים מוזיקליים, הוספת קבצי סאונד שיובאו לתוך התוכנה (נניח סירנה במוזיקה אלקטרונית) ועוד.

יצרתם סט חדש? מעולה, זה הזמן לצאת אל המסע.

הכירו את הממשק

מיד עם פתיחתה של התוכנה, תראו שני אזורי פעולה שעל פניו נראים זהים. להלן מספר הבדלים שחשוב להכיר:

למה יש חלוקה שכזו?

אם יצא לכם להשתעשע או ממש לעבוד על תוכנות הקלטה נוספות כמו קיובייס, וודאי התרגלתם לכך שיש לנו מסך שליטה אחד. אז למה אבלטון בכל זאת התבססו על ממשק יוצא דופן עם שני מסכי שליטה?

חשוב לזכור שמדובר בממשק שנועד במקורו להופעות חיות. הנוחיות שלו נשמרה גם כאן, שכן תצוגת סשן נועדה לנסות רעיונות שונים ליצירה המוזיקלית דרך מקטעים.

סשן ה-arrangement (סידור), כשמו כן הוא, ומטרתו להוות ממשק לזרימת עבודה לינארית. באופן אידיאלי, ההפקה המוזיקלית אמורה להסתיים בסידור נכון ולינארי, אך מומלץ להשתמש בסשן שכן הוא נותן חופש יצירה ומקל על ביצוע ניסיונות מוזיקליים לא מחייבים.

מיקסינג

בין שמדובר ב-Session ובין שמדובר ב-Arrangement, לשניהם קיימת אפשרות ה-Mixing.

בדומה ממש למה שאתם מדמיינים באולפנים המובילים, גם כאן, אפשרות המיקסינג מקנה לנו את היכולת לבצע מגוון רחב של פעולות לשליטה בסאונד המוקלט ובעיבודו.

אם נחזור לרגע אל התקליטנים שעושים שימוש ניכר במערכת, המיקסר של אבלטון לייב, מאפשר לבצע מגוון רחב של אפקטים דוגמת ריוורב להד, דיליי לחזרה הדרגתית ושקטה על הסאונד, פייד אין ופייד אאוט, חזרה אוטומטית על מקטע האודיו ועוד.

מדריך אבלטון לימודי אבלטון

ו… מתחילים

אז נכון שיש לנו שני מסכי שליטה שונים, אך העבודה שלכם בסופו של דבר צריכה להתרכז בסקשן ה-Arrangement.

בעוד שב-session אנחנו יכולים להשתעשע עם מקטעים מוזיקליים ולהוסיף אותם ל-Arrangement, הרי שכדי לאפשר את ייצוא הפרויקט ואת סידור ההפקה המוזיקלית, חייבים בסופו של יום לעבוד דרך סקשן הסידור.

חוששים לנסות בעצמכם? אם נגיד את האמת, גם במסגרת קורס אבלטון לייב, פשוט צריך לקפוץ אל המים, וספוילר קטן: זה יקרה די מהר.

פתיחת ערוצים

אם אתם רוצים להתנסות במערכת מבלי לייצא את מקטע המוזיקה שיצרתם החוצה, הרי שאתם יכולים לבחור להשתמש הן ב-Session והן ב-Arrangement.

אל דאגה, אמנם יש לכם רק 4 ערוצים לבחירתכם, אך אתם יכולים בקלות להוסיף ערוצים על-ידי הקלקה על המקש הימני של העכבר ובחירת "הוספת חדש".

שימו לב שאתם יכולים לבחור בין Audio Track לבין Midi Track, וזה הזמן לספר קצת יותר על המהות של שני המושגים החשובים הללו:

ציוד נלווה

כעיקרון, ניתן לחבר את המיקרופון ישירות אל כרטיס הקול של המחשב, ועם זאת, מוטב להצטייד בכרטיס קול ייעודי שמטרתו לספק איכות סאונד גבוהה.

באם אינכם מתכוונים רק לשלב כלים אינסטרומנטליים אלקטרוניים דוגמת מקלדת שליטה, הרי שחשוב להצטייד גם במיקרופון איכותי כשאחד מיועד עבור שירה והשני מיועד עבור הנגינה.

מה תלמדו במסגרת קורס אבלטון לייב?

קצרה היריעה מלכלול את כל יכולות המערכת, המושגים השונים שקיימים בה או להסביר את הלוגיקה המדויקת שקיימת מאחורי הפיצ'רים הבסיסיים.

לימודי אבלטון לייב של ביה"ס רימון, נועדו לאפשר לכם לדעת כיצד להשתמש בממשק המדהים של תוכנת ההפקה המוזיקלית תוך הבנה מדויקת של כל אחת ואחת מיכולותיה.

עם סיום תכנית הלימודים, תקבלו שליטה מלאה על יכולות המערכת, תימנעו משגיאות או 'מלכודות' נפוצות שרבים נופלים בהן בשימוש באבלטון לייב ותרחיבו את יכולותיכם להפקות מוזיקליות.

האם צריך להגיע עם ידע קודם?

תכנית הלימודים מתאימה לזמרים, כותבי שירים, מלחינים, נגנים, תקליטנים, טכנאי סאונד וכל מי שעריכת האודיו מרתקת אותו.

את הכישרון המוזיקלי שלכם אנחנו כבר נדע לפתח, אך את הניצוץ והחשק לדעת אתם חייבים להביא אתכם אל הקורס. כל מה שאנחנו מבקשים הוא יכולת בסיסית לעבודה בסביבה ממוחשבת ואנגלית ברמה בסיסית טובה.

רוצים ללמוד ברימון?

השאירו פרטים




    מאשר/ת קבלת הודעות וניוזלטר מרימון



    מוזמנים לעקוב אחרינו

    כלי נגישות