חפש

לימודי פסנתר – המסלול לפסנתרנים – Keyboard Workshop

פסנתר במה מנגן ג׳אז אינסטיטיוט

המסלול לפסנתרנים ינחיל מיומנויות נגינה בפסנתר, קלידים, אורגן Hammond וסינטיסייזרים, בהרכבים וסגנונות שונים כגון Jazz, Rock, R&B, Pop, Funk, Latin, Fusion, ויקנה ידע וכישורים מעשיים באמצעות מגוון פעילויות, נגינה באנסמבלים ובכיתות לימוד, הפקות בית הספר וכיתות אמן.

פסנתרנים המעוניינים להתפתח בתחום הג’אז יוכלו להמשיך את לימודיהם לתעודה במגמת ביצוע ג’אז.
על פי התקנות החדשות של משרד החינוך, החל מחודש יוני 2011, רשאי בוגר רימון במגמות הביצוע להגיש תלמידים פרטיים לבחינת בגרות במוסיקה/רסיטל ולהנחות הרכבים במגמות המוסיקה בתיכונים בישראל. תעודת בוגר רימון מצטרפת לתעודות של בוגרי האקדמיות בישראל ובוגרי Berklee המזכות את בעליהן באישור הנ’ל.





רוצים מידע נוסף על הלימודים ברימון?

חדש! תואר BA באומנויות בשיתוף רימון והאוניברסיטה הפתוחה.
המסלול המשולב לתואר BA באומנויות ולתעודת בוגר רימון הינו שיתוף פעולה חדשני בין בי”ס רימון למוסיקה והאוניברסיטה הפתוחה ויפתח ברימון כבר בשנת הלימודים הקרובה 2017/18. למידע נוסף 


מסלול הביצוע לפסנתרנים במסגרת מגמת הביצוע:

ראש המסלול: אלק כץ
אלק כץ

מורי המסלול:
אלק כץאלעד אדר, קטיה טובול, שלומי קינן, עופר פורטוגליגיל זוהר, אסף פינקלשטיין, טל אבן צור ועוד.

תכנית הלימודים:
קורסי ביצוע מגוונים להכשרת הפסנתרן במיומנות טכנית בסגנונות הג’אז והמוסיקה הקלה כגון מיומנות רוק-פופ (אלעד אדר), מיומנות ג’אז (אלק כץ), פרוגרמינג (שלומי קינן), אמנות ליווי זמרים (אלעד אדר), מיומנויות אפרו-קובני וברזילאי (אלק כץ) ועוד. הפסנתרנים משתלבים בקשת רחבה של אנסמבלים (הרכבים מוסיקלים), בכל הסגנונות והרמות, מקבלים שיעור פסנתר אישי (קטיה טובול, עופר פורטוגלי, אלק כץ) וכן לומדים הרמוניה, פיתוח שמיעה, קצב, מיומנות בסיסית במקלדת וקורסי בחירה נוספים בהסטוריה של המוזיקה, האזנה וניתוח, כתיבה והלחנת שירים ועוד.

הקורסים הייחודיים במסלול לימודי פסנתר:

קורס מיומנות ג’אז
מרצה: אלק כץ
הקורס עוסק בהיכרות מעמיקה עם סגנונות פסנתר ג’אז, רכישת מיומנות באילתור, ליווי ועיבוד לפסנתר ונגינה באנסמבלים. לאחר השלמת החובות האקדמיים של הקורס יהיה התלמיד מסוגל לנגן וללוות בפסנתר בסגנונות ובהרכבי ג’אז השונים, לעשות עיבוד פסנתר לקטעי ג’אז, להתמודד עם תפקידי פסנתר לאנסמבלים ולאלתר על בלוז, סטנדרטים, ומבנים נוספים. למידע נוסף
DSC_8028

קורס מיומנות לאטין (מוסיקה ברזילאית ואפרו-קובנית)
מרצה: אלק כץ
הקורס עוסק בהיכרות עם סגנונות מוסיקה לאטין שונים – Samba, Bossa Nova, Choro, Salsa, רפרטואר, תפקידי פסנתר/ קלידים, ליווי, אילתור בסגנונות לאטין, רכישת מיומנות בנגינה בסגנונות לאטין בהרכבים. למידע נוסף
ערב מגמת הלחנה ועיבוד

קורס מיומנות רוק/פופ
מרצה: אלעד אדר
הקורס עוסק בהבנה ותרגול של תפקיד הפסנתרן/קלידן בתוך וכחלק מהרכב בסגנונות הרוק, הפופ והפאנק. סקירת האפשרויות העומדות בפני הפסנתרן בבניית תפקידו תוך התייחסות לסאונד, הרמוניה, מלודיה וקצב, סקירת תפקידי הפסנתרן בכל אחד מהסגנונות, בניית תפקידי קלידים בכל אחד מהם ופיתוח מיומנותיו של הפסנתרן כמעבד. למידע נוסף
1412943224309_wps_30_Elton_John_jpg

קורס אמנות ליווי זמרים
מרצה: אלעד אדר
הקורס עוסק בלמידה ופיתוח תפקידו של הפסנתרן כמלווה יחיד של זמר/ת בסגנונות שונים. בניית וכתיבת תפקיד הפסנתר/קלידים ועיבודו בין אם מראש או באילתור “על המקום”. פירוט טכניקות שונות ותרגולן. למידע נוסף
Elad Adar

קורס  Programming [סינתיסייזרים]
מרצה: שלומי קינן
הקורס יכשיר לפטופיסטים לעבודה בהפקות במה, כולל תכנותים, עבודה בזמן אמיתי תוך כדי מופע ועוד, וגם יעסוק בעיצוב סאונד לעיבוד מודרני הכולל עבודה עם ספריות דגימות וכלים וירטואליים. למידע נוסף
shlomi_keynan_c

לנגנים, זמרים ומפיקים
פרויקט מחזמר
מרצה: אוהד חיטמן
פרוייקט  בן 4 שעות שבועיות בסמסטר א’ ו-7 שעות שבועיות בסמסטר ב’  וכולל תוכן ייחודי תיאורטי ומעשי המשלב הקניית יסודות ואסתטיקה בכתיבה, הלחנה וביצוע שירים מעולם מחזות הזמר. בסמסטר הראשון יושם דגש על תרגול טכניקות יצירה שונות ובסמסטר השני הדגש יהיה על בניית מופע באופי מחזמרי/ אופרת רוק שלם. הפרויקט משלב סטודנטים מכלל מגמות רימון – יצירה וביצוע. למידע נוסף
אוהד חיטמן

וגם אם אתם לא פסנתרנים, אולי תרצו לדעת למה בכל זאת חשוב לדעת מקלדת.
מאמר מאת אסף פינקלשטיין:

“אבל אני לא פסנתרן!” על חשיבות לימוד המקלדת למוסיקאים.
כפסנתרן, תמיד הרגשתי בר מזל בלימודי המוסיקה. לעתים קרובות מקצועות כמו תאוריה, הרמוניה ופיתוח שמיעה היו קשים יותר לחבריי הזמרים, הנשפנים, והמתופפים, ואף לאחרים.נושאים כגון היפוכי אקורדים, מהלכים הרמוניים ופוליפוניה, אשר נתפסים כמאתגרים עבור תלמידים רבים, נראים לעתים קרובות כמעט מובנים מאליהם עבור מי שיש לו רקע בפסנתר. מסיבות אלו ואחרות, רוב המוסדות הרציניים המלמדים מוסיקה, מחייבים את תלמידיהם בלימוד המקלדת ברמה בסיסית לפחות. יש לכך סיבות רבות:

  1. הפסנתר הוא כלי ויזואלי ועקבי:  לכל צליל קליד משלו, והצלילים מסודרים בסדר עולה שממחיש היטב מושגים כסולמות, מרווחים וכדומה. בניגוד לכלי נשיפה וגיטרות למשל, ניתן גם לראות בבירור את המקלדת תוך כדי נגינה. ניתן להרגיש פיזית את ההבדל בין הגודל של מרווחים שונים, ותופעות כמו תנועה מקבילה או נגדית.
  2. הפסנתר הוא הכלי ההרמוני המושלם: ניתן לנגן עליו כמעט כל אקורד שעולה על הדעת, ולחקור היטב מושגים כהכפלת צלילים, אקורדים במצב פתוח וסגור, מתח ופתרון.
  3. לימודי הפסנתר מפתחים את הקריאה במפתח סול ומפתח פה, ואף בשניהם יחד, דבר קריטי ללימוד הרמוניה, עיבוד, ותזמור.
  4. הפסנתר הוא כלי עבודה נהדר לכותבים ומעבדים: אפשר לנסות עליו טקסטורות שונות, סולמות שונים (אין לו כמעט מגבלות מנעד), ואף ליצור איתו סקיצות בקלות יחסית.
  5. מקלדות שליטה הן כלי חשוב בכל אולפן, מקצועי וביתי. מפיקים, טכנאים, ויוצרי מוסיקה אלקטרונית (מוקלטת או חיה) יכולים להפיק תועלת רבה משליטה במקלדת.
  6. במוסיקה הקלה, יש ערך רב ליכולת של זמר או זמרת ללוות את עצמם והפסנתר מאפשר זאת ברוב הסגנונות.
  7. הפסנתר הוא הכלי בעל הרפרטואר הגדול ביותר, מכל התקופות, וניתן למצוא עיבוד לפסנתר לאלפי יצירות חשובות, ממוסיקה עתיקה עד לסימפוניות ואופרות. לכן שליטה בכלי פותחת דלת לספרות המוסיקה.
  8. זהו הכלי האופטימלי להדגמה של כל נושא מוסיקלי כמעט, בין אם זה בחזרה, בשיעור, או בהרצאה. בפיתוח קול נהוג גם להשתמש בפסנתר עבור חימום קולי.

מסיבות אלו ואחרות, הפסנתר לא רק מספק כלי עבודה נוח לכתיבה, ביצוע, ולימוד, אלא גם מרחיב את האפשרויות שלנו לדמיין מוסיקה, בזכות היותו “שולחן השרטוטים” של המוסיקאי.

אני ממליץ בחום לכל מי שרואה את עצמו יוצר או תלמיד מוסיקה רציני, להכיר את הכלי לפחות ברמה בסיסית. ההנאה מובטחת!


תכנית הלימודים לתעודת בוגר רימון במגמת ביצוע – פסנתר, לתלמידים שהחלו לימודיהם ב 2017-18:

חובה בשנה 1 נק’ חובה בשנה 2 נק’ חובה בשנה 3 נק’
הרמוניה הרמוניה מסורתית א’ 4 הרמוניה של הג’אז והמוסיקה הקלה א’ 4 הרמוניה של הג’אז והמוסיקה הקלה ב’ 4
עיבוד ותיזמור  יסודות בעיבוד (סמסטר ב’) 2
פיתוח שמיעה פיתוח שמיעה א’ 6 פיתוח שמיעה ב’ 6 פיתוח שמיעה ג’ 4
קצב פיתוח שמיעה ריתמי א’ 2 פיתוח שמיעה ריתמי ב’
א
ו
פוליריתמיקה(**)
2
או
4
כלי שיעור פסנתר 2 שיעור פסנתר 2 שיעור פסנתר 2
 ביצוע מיומנות ג’אז לפסנתרנים 4 ביצוע ורפרטואר כללי  ב’ 2
מיומנות רוק/פופ לפסנתרנים 2 ביצוע באולפן א’ 2
מיומנות אפרו קובני / ברזילאי לפסנתרנים 2
אמנות ליווי זמרים 2
אנסמבל 4 אנסמבל 4 אנסמבל 4
אלתור יסודות באילתור 4 אילתור מלודי-הרמוני 4
מתודיקה  מתודיקה לביצוע 2
האזנה וניתוח  תולדות הג’אז 2
טכנולוגיה  פרוגרמינג  2  תיווי בעזרת מחשב (סמסטר א)  1 Midi באולפן הביתי 2
Audio באולפן הביתי 2
קורסים נוספים תורת הצליל 1 תופים משנה 2
איך להתפרנס ממוסיקה
או
תקשורת, שיווק ויחסי ציבור
2
 בחירה  4 בחירה (#) 8
סה”כ חד שנתי 34 34 34
סה”כ תלת שנתי 102

(**) קורס פוליריתמיקה הוא קורס בן 4 נקודת, ולפיכך יש רק 4 נקודות בחירה בשנה זו לאלה הבוחרים בו. תנאי קדם לקבלה לקורס: ציון 90 ומעלה בקורס פ”ש ריתמי א’.

(#)לתלמידים המתכננים להמשיך את לימודיהם בברקלי (בוסטון) מומלץ לקחת בשנה ג’ את הקורס טכניקות בעיבוד

דרישות המעבר משנה לשנה בשיעור היחידני:

בשנה ב’ זכאים לשיעור כלי\קול תלמידים שדירוגם 3333 ומעלה ושעברו בציון 70 ומעלה מבחן מיומנות קול או ביצוע ורפרטואר רמות 1+2.
בשנה ג’ זכאים לשיעור כלי\קול תלמידים שדירוגם 4444 ומעלה ושעברו בציון 70 ומעלה מבחן מיומנות קול או ביצוע ורפרטואר רמות 1+2+3+4
# קבלת שיעור כלי/קול מותנית בשיבוץ במקביל לקורס מיומנות / ביצוע ורפרטואר בן 2 נ”ז ואנסמבל בן 4 נ”ז.

דרישות הסיום לתעודת בוגר רימון במסלול הביצוע הכללי:

העלאת רסיטל סיום בציון B+ ומעלה
צבירת 15 נקודות מעשיות
דירוג 6666

בוגר רימון במסלולי הביצוע (ג’אז וכללי) רשאי להגיש תלמידים פרטיים לבחינת בגרות במוסיקה (ולרסיטל) וכן להנחות הרכבים במגמות המוסיקה בתיכונים בישראל.

משך התכנית, תנאי סיום ותעודה:
1. מסלול בן שנה המרכז מקסימום קורסי ביצוע, אילתור ומיומנויות נגינה, המזכה את התלמיד בתעודת בוגר מסלול ביצוע חד שנתי.
2. מסלול בן 3 שנים, המשלב קורסי ביצוע, אילתור, מיומנויות נגינה, אולפן, תאוריה, הרמוניה, עיבוד, טכנולוגיה, היסטוריה של המוסיקה, יצירה, שיווק ועוד. סטודנט שסיים את כל חובותיו האקדמיים והמעשיים זכאי לתעודת בוגר רימון במסלול הפסנתרנים של מגמת הביצוע.

תכנית הלימודים לתעודת בוגר רימון במגמת ביצוע ג’אז – פסנתר, לתלמידים שהחלו לימודיהם ב 2017-18:

חובה בשנה 1 נק’ חובה בשנה 2 נק’ חובה בשנה 3 נק’
הרמוניה הרמוניה מסורתית א’ 4 הרמוניה של הג’אז והמוסיקה הקלה א’ 4 הרמוניה של הג’אז והמוסיקה הקלה ב’ 4
עיבוד ותיזמור  יסודות בעיבוד (סמסטר ב’) 2
פיתוח שמיעה פיתוח שמיעה א’ 6 פיתוח שמיעה ב’ 6 פיתוח שמיעה ג’ 4
קצב פיתוח שמיעה ריתמי א’ 2 פיתוח שמיעה ריתמי ב’
א
ו
פוליריתמיקה(**)
2
או
4
כלי שיעור פסנתר 2 שיעור פסנתר 2 שיעור פסנתר 2
 ביצוע מיומנות ג’אז לפסנתרנים 4 ביצוע ורפרטואר כללי  ב’ 2
מיומנות רוק/פופ לפסנתרנים 2 ביצוע באולפן א’ 2
מיומנות אפרו קובני / ברזילאי לפסנתרנים 2
אמנות ליווי זמרים 2
אנסמבל 4 אנסמבל 4 אנסמבל 4
אלתור יסודות באילתור 4 אילתור מלודי-הרמוני 4 אלתור בי-בופ 4
השלכות הרמוניות באלתור 4
מתודיקה  מתודיקה לביצוע 2
האזנה וניתוח  תולדות הג’אז  2
טכנולוגיה  פרוגרמינג  2  תיווי בעזרת מחשב (סמסטר א)  1 Midi באולפן הביתי 2
Audio באולפן הביתי 2
קורסים נוספים תורת הצליל 1 תופים משנה 2
איך להתפרנס ממוסיקה
או
תקשורת, שיווק ויחסי ציבור
2
 בחירה  2 בחירה (#) 2
סה”כ חד שנתי 34 34 34
סה”כ תלת שנתי 102

לפירוט דרישות הסיום לתעודה במסלול הפסנתרנים של מגמת ביצוע כללי
לפירוט דרישות הסיום לתעודה במסלול הפסנתרנים של מגמת ביצוע ג’אז

אלקטרוני דיגיטל ברק טכנולוגי מחשבים 3.jpg רימון הפקה אלקטרונית

לטבלאות קורסי החובה התקפות לתלמידים שהחלו לימודיהם בשנהל 2016-17 או לפני


לפגישת ייעוץ חינם