איך לכתוב שיר?

כתיבת שירים אינה דורשת יותר מדי, אולם יש לנצל כל זמן פנוי שיש ברשותנו, מבלי להמתין לזמן ה"מושלם", או לפרק זמן ארוך מספיק כדי לעשות זאת; לימדו לנצל גם שעה או שעתיים אקראיות ש"מצאתם" במהלך היום. אם ישנם כלים הנחוצים לכם לכתיבה, דאגו שיהיו תמיד זמינים בקרבתכם. אינכם חייבים להתנתק לחלוטין על-מנת לכתוב; נסו ללמוד לעסוק ביצירה גם כאשר אתם מתעסקים בעניינים אחרים, שכן גם בזמנים כאלו עשויים לצוץ רעיונות – וכאשר אלו צצים במוחכם, כתבו או הקליטו אותם על-מנת לפתחם מאוחר יותר.

מסלול כתיבה והלחנת שירים | קורס כתיבת שירים־פזמונאות עם דן תורן 17.12.23 | קורס כתיבה והלחנת שירים עם חמי רודנר 22.1.24

כתיבה בגישה אקראית

תוכלו לכתוב קודם את המילים ולאחר מכן להוסיף לחן – או להפך; אין חוק כתוב לגבי זה. באותו אופן, גם אין חובה להתחיל את הכתיבה דווקא מהשורה הראשונה (או הבית הראשון). במוסיקה אפשר לנקוט בגישה שאינה ליניארית (בדומה לציור או לכל אמנות שהיא) ולהתחיל מכל מקום – ולהתקדם ממנו, או אולי דווקא להמשיך למקומות אחרים – ולבסוף לחבר את הכל לכדי יחידה אחת. במילים אחרות: עבדו על השיר במקומות בהם נוצר מומנטום. הביטו על היצירה מלמעלה והבינו מהו המיקום האידיאלי של כל משפט בשיר שלכם.

אלמנטים בכתיבה

הפכו את השיר לקליט יותר באמצעים שונים, כגון חזרה על מילים, מוטיב חוזר להתחברות טובה יותר של המאזין לשיר, תבניתיות / חזרתיות, תמצות שעדיין מאפשר לשמור על המסר, פשטות.

השראה ויצירתיות

אל תמתינו להשראה; עבדו באופן מובנה, שכן השראה אינה מבטיחה איכות של השיר. אל תאלצו את עצמכם להעלות רעיונות, כי דווקא פעולה זו עשויה לגרום למצבים של בלקאאוט. תהליך מובנה מיועד לייצר פלטפורמה עליהן ניתן לכתוב את השיר על בסיס רעיונות מוזיקליים וטקסטואליים שפיתחנו.

ביקורת עצמית והתמודדות עמה

זכרו לקחת בקלות את עניין הכתיבה. אינכם כותבים את מגילת העצמאות, אלא מבטאים כישורים טבעיים או נרכשים שלכם. התייחסו לעניין בהומור (גם כאשר מדובר בכתיבת שירים עצובים). נסו לזרום עם המצב, גם אם בסופו של דבר גיליתם שמה שכתבתם לא "נדבק". תהליך היצירה עשוי להיות זורם יותר דווקא אם תשחררו את הרצון להתאים את השיר לסגנון שלכם.

מעורבות רגשית בכתיבת שירים

עם ההתלהבות וההתרגשות המניעות אותנו להשלים יצירת שיר עשויים להתלוות מצבים בהם אנו חוזרים על ההקלטה שוב ושוב, עד כדי כך שהיא מאבדת בעינינו משהו מהניצוץ שלה. נסו לזהות שלב זה טרם התרחשותו על מנת להשאיר את היצירה היכן שהיא עדיין מעניקה תחושה של "רענן" ו"חדש". בלוק יצירתי מאפיין אמנים רבים בשלבים שונים בתהליך היצירה שלהם; תוכלו תמיד לשחרר את השיר ולשוב אליו מאוחר יותר.

דוגמאות למצבים המונעים מאיתנו יצירתיות:

דעו להכיר בחסמי היצירתיות שאולי יש לכם על מנת לשחרר עיכובים ביצירה.

כתיבת שירים – איפה כדאי ללמוד?

"רימון" בית ספר למוסיקה זהו המקום ללמוד בו כתיבת שירים יצירתית ואת שפת המוסיקה, כוללת התמקצעות בתוכנות המתאימות. במסלול המקיף ליוצרים-זמרים של בית הספר תלמדו כל מה שצריך כדי לסחוף את הקהל שלכם.

מסלול כתיבה והלחנת שירים | קורס כתיבת שירים־פזמונאות עם דן תורן 17.12.23 | קורס כתיבה והלחנת שירים עם חמי רודנר 22.1.24

יום פתוח ברימון

 

רוצים ללמוד ברימון?

השאירו פרטים




    מאשר/ת קבלת הודעות וניוזלטר מרימון



    מוזמנים לעקוב אחרינו

    כלי נגישות